Krossade potatisar – smashed potatoes

Trenden med krossade potatisar – smashed potatoes sprider sig snabbt. Det är rätt intressant hur en blir påverkad av det som finns i sociala medier. Just nu kan jag berätta för er att det är mycket Smashed potatoes, rabarberkakor, massor med bananbröd och både med och utan gluten. Ja, sen eftersom jag följer mest hälsokonton så är det massor med bowls och smoothies. Men återigen till min goda Smashed potato. Asså heaven!

Krossade potatisar, aka Smashed potatoes!

Så här gör du din alldeles egna Krossade potatis – Smashed Potatoes

  1. Börja med att sätta ugnen på 230 grader.
  2. Därefter rengör du potatisarna ordentligt och kokar dem sedan i lättsaltat vatten i cirka 15 minuter (beroende på sort, men de ska vara nästan klara).
  3. Fortsätt med att lägga dem på en plåt med bakplåtspapper eller smörad, och krossa potatisen lätt med en sked, gaffel eller träslev.
  4. Lägg sedan över lite pressad vitlök, timjan, olja, ost och havsalt. Sedan lägg in dem i ugnen tills de får den gyllene färgen. Servera potatisarna som tillbehör till din huvudrätt. Väldigt enkel och god middags tillbehör.

Visste du förresten att potatisens nyttigheter sitter i skalet?

Det här berättar Fredrik Paulún i tidningen Hälsoliv.
– Jag tycker att man ska göra det till rutin att äta potatis med skalet kvar. Där sitter otroligt stor del av vitaminerna och fibrerna. Skalet håller också ihop potatisen och ger ett lägre blodsockersvar när man äter den, jämfört med andra kolhydrater. Han berättar vidare också att potatis innehåller fiber, vilket är viktigt för våra tarmars funktion. Och kall potatis som innehåller stärkelse ger en god bakterieflora.
Så egentligen om du låter rätten kallna och värmer upp den igen dagen efter, kommer den innehålla mer stärkelse som är bättre för din mage.

Här är ett recept på bakad potatis med supergoda röror till om du vill prova något annat recept. Det brukar vara min go-to när jag inte har tid eller ork exempelvis på fredagar.