Kas guide – en pärla i Turkiet

Kas ligger vid Turkiets sydvästra kust och har blivit ett populärt resmål under sommaren de senaste åren. Det är inte jättestort, men väldigt mysigt och det finns flera olika stränder att prova. Hoppas min Kas guide ger dig inspiration.

Eftersom min morbror har hus i Alanya, tog jag och sonen en hyrbil och åkte in till Antalya, Kas. På vägen stannade vi till vid vattenfallet Manavgat. Men det går enklast att ta sig hit från Antalayas flygplats direkt.

Att göra i Kas

Själva staden är faktisk jättemysig och det finns allt för den som vill ha lugn och även som vill ha fläkt. Gå runt i gamla stan och ät på de mysiga restaurangerna. I området finns det också mycket historiskt att se som Demre, Simena, Saklikent kanyonen, Kalkan.

Stränderna i Kas

Här är några av stränderna vi har besökt och alla var fina på sitt sätt.
Buyuk cakil plaji – den här låg väldigt centralt och nära vårt boende på vägen mot centrum. Väldigt fin strand och stor så det finns platser.
Incebogaz – Den här var väldigt mysig och lugn.
Bianca beach – även denna strand var väldigt mysig.

Kaputas beach

Det här är den kändaste stranden i Kas. Stranden är mjuk och len sandstrand och lika vacker som på bilderna. Inte så stor strand och parkeringen är väldigt få, cirka 20 platser så kom tidigt. Den ligger lite utanför centrum.

Utflykt i Kas

Båttur (tekne tur Kekova). Båtturerna i Kas är Kekovaturen som är den stora utflykten. Vill du besöka andra ställen kan du boka en privatbåt. På båten fick vi även väldigt god mat. Byn Simena var höjdpunkten på turen och den hade söta små hus och den fina fästningen och gravarna från lysianska tiden. Vi gjorde ett avbrott här i några timmar och sen åkte vi tillbaka.

Maten i Kas

Jag älskar ju maten i Turkiet. Här är några av de restauranger som jag kan tipsa om i det här området:

• Bi lokma
  • Bun bun Kas
  • Zaika (ligger lite längre bort, men väl värt ett besök. Jättegod mat och fint ställe.)
  • Dudus mutfak (frukost)
  • Oberus mombos
  • Lapero

På kvällen säljs också musslor på gatorna i stan, vilket var sonens favorit.

Boende i Kas

Glamping Joy – Väldigt prisvärt och så trevliga gäster och värdar. Observera dock att du sover i tält, men jag kände mig trygg och siv för under 500 lappen per natt.)
Derya beach Fint hotell med bra läge.
Barbarossa hotel – den här ligger lite utanför stan, för den som söker lugnet och vill ha lyxigare hotell med pool.

Kolla även in resmålet Patara i Turkiet som ligger i närheten! Eller Ölüdeniz som också ligger nära.

Lämna gärna en kommentar om receptet nedan, följ gärna mina andra kanaler som instagramyoutube, så att jag vet att mitt engagemang med att dela recept uppskattas. <3