Resa till Fethiye – Ölüdeniz

I den här serien berättar jag om vår resa till Fethiye – Ölüdeniz i Turkiet. Stranden är väldigt barnvänlig och mysig och området är magiskt. En solresa till Turkiet är aldrig fel antingen under något lov eller på semester under sommaren. Ett solsäkert resmål med fina stränder och lugnt område.

Resa till Fethiye  - Ölüdeniz

Dag 1: Mot Fethiye
Vi är framme på kvällen i Antalya flygplats. Därifrån tar vi vår hyrbil och kör till Fethiye. Det kostar 25 euro per dag. Vi checkar in på lägenhetshotellet ”Ant apart hotel”, som vi blev tipsade av Turkiska turistbyrån på Kungsgatan. Det kostar 400 kronor per natt med frukost. Ägarna av hotellet jobbar själva dag och natt. Det här är perfekt om du söker ett mysigt hotell med personlig relation. Nu under sommaren har de själva flyttat in i hotellet och hela familjen är här. Väldigt skönt att det redan efter 10-tiden på kvällen lugnar sig i staden och hotellet. I Alanya tystnar inte ljuden först vid 3-tiden på natten.

Ölüdeniz i Turkiet

Dag 2- Ölüdeniz
Ölüdeniz ligger i Fethiye, söderväst i Turkiet. Det är oftast bilder från den här stranden ni ser på bilder som visar Turkiet. Vattnet är riktigt klarblått och det sägs att man kan bada i det året om.

Enligt en sägen har havet fått namnet från en kärlekshistoria. Förr i tiden var den här hamnen viloplats för de som bedrev handel mellan arabländerna. Och en gång kom en kapten med sin son. Sonen ser en vacker kvinna Belikiz som han faller för direkt. Även tjejen får tycke till sonen. Belikiz väntar dagligen på bergen att hennes älskade ska komma. Och han försöker vid varje tillfälle att komma. En dag då vågorna är kraftiga får far och son problem.

Då säger sonen, som lärt känna området genom att han träffat sin Belikiz, att det finns en plats naturlig hamn. Pappar tror att han använder detta för att få träffa sin kärlek. Under diskussion träffar en paddel sonen och han ramlar i vattnet. Då märker pappan att vattnet blev helt still och att de är på hamnen. Och tjejen som väntar ser sin älskade drunkna. Då kastar hon sig också ner från bergen. Båda dör. Därför har havet fått namnet ”Ölüdeniz”, som betyder döda havet.

Det var lagom med folk tycker jag. Förmodligen för att de tar betalt vid inträdet. I området fanns även restauranger och kiosker och vi åt sandwich med kyckling.
Vi gick till den delen av havet som kallas blå lagunen. Där är havet inte djupt alls och inga vågor. Det var med andra ord perfekta stället för Emin, som här kör sin fina Rorri-bil.

ölüdeniz_battur

Emin ville jättegärna åka i delfinbåtarna, som är båtar med trampcykel. Vi cyklade i dem i en timme och utforskade området. Verkligen en avslappnande omgivning. På kvällen gick vi runt i staden och köpte med oss färska grönsaker och bröd för att äta i rummet.

Hotelltips i Ölüdeniz:
Liberty Lykia

Kolla även in tipsen om Kas i Antalya.