Rostade rotfrukter i plåt

Rostade rotfrukter som plåtmat är perfekt som vardagsmat när du kommer hem från jobbet och inte har energi. Bara skär upp grönsaker, skvätt lite olivolja och kvällen är räddad.

Rostade rotfrukter

Rotfrukter i ugnen.

Tidigare brukade jag göra enbart ugnsrostade potatisar i ugnen. Men ju mer jag lär mig om näring och hur viktigt det är med att variera maten har jag börjat prova nya grönsaker och rotfrukter som plåtmat i ugnen. Det är också kul att få olika smaker i munnen och leka med maten. Servera med en klick yoghurt på toppen eller hummus så är du hemma. Rotfrukter är fulla på mineraler, fibrer och vitaminer och är jättebra att äta på vintern.

  • Palsternacka innehåller bitterämnen som vi bör äta mer av.
  • Morötter innehåller betakaroten som omvandlas till vitmamin A och stärker dina ögon. 
  • Potatis mättar bra

Recept Rostade rotfrukter

Ingredienser
2 st palsternackor
4 st potatisar
2 st morötter
2 st vitlöksklyftor
olivolja, salt, peppar, timjan

Gör så här

  1. Skala och skiva alla grönsaker i bitar. Tillsätt kryddorna, pressad vitlök och oljan och blanda med händerna så att allt rörs runt. Laga i ugn på 200 grader i cirka 30 minuter eller tills grönsakerna är mjuka. Voila!

Prova även rödbetsbiffar!