Kokoschiapudding – krämig med kokosmjölk

Den här chiapuddingen kan vara bland det godaste och mättande du smakat. Kombinationen av kokosmjölk ger den goda kokossmaken och tillsammans med en klick turkisk yoghurt blir konsistensen så där perfekt lagom tjock. Jag gillar inte när chiapudding/ chiagröt blir rinnig eller lös. Den måste vara fast för min del. Testa denna kokoschiapudding – så god och snabb att laga och utan socker!

Kokoschiapudding
Kokoschiapudding är så gott.

Vilken kokosmjölk till chiapuddingen?

Till den här chiapuddingen med kokosmjölk använder jag kokosmjölk från Kung Markatta. Det går även bra med andra märken, såsom Granit, Ica. Hemligheten med detta recept är att chiapuddingen blandas med turkisk yoghurt och blir krämig och tjock. Även kokosflingor i chiapuddingen ger den det där extra. Chiafröna sväller och ger den geléaktiga konsistensen. Vill du kan du kombinera en nice cream (en tjockare smoothie på bär) med chiapudding, för att få i dig mer näring.

Fördelar med chiafrön i kokoschiapudding

Chiafrön är väldigt nyttiga, så se till att de är en del av din kost. Med chiapudding får du i dig det naturligt på ett enkelt sätt.

  • De innehåller omega 3 – ALA.
  • De innehåller vegetabiliskt protein.
  • Det finns både kalcium och c-vitamin.
  • Rika på antioxidanter.
  • Chiafrön håller mätt och är bra för matsmältningen
  • Bär och yoghurt
  • Mandelsmör/ jordnötssmör & hackade nötter

Topping chiapudding

Till min chiapudding har jag hallonchiasylt som topping. Du kan även ha:

  • Granola hemmagjord
  • Äppelpaj smak – gör en äppelkompott genom att koka äpplen i kanel och honung
  • Banan – stek banan i kokosolja och lönnsirap

Recept på kokoschiapudding

1 burk kokosmjölk (400 ml)
1 dl turkisk yoghurt
4 msk chiafrön
1 tsk vaniljpulver
1 dl riven kokos
Lite honung

Rör ihop alla ingredienser och låt stå i kylen över natten. Servera med frysta hallon som du pressar till sylt eller gör egen chiasylt.

Annars är denna turkiska mjölkjpudding väldigt god om du vill testa något annorlunda.