Tabbouleh sallad på persilja

Tabbouleh sallad på persilja och tomat, lök och massor av citronsaft är en fräsch libanesisk/ syriansk somrig sallad. Jag gör tabbouleh / tabbouli utan bulgur. Persilja är väldigt nyttigt och rensande för kroppen. Det här tabbouleh receptet går att äta precis som den är på ett mezebord eller som tillbehör till maten.

tabbouleh recept
tabbouleh recept

Matigare tabbouleh sallad

I en klassisk tabbouleh ingår bulgur, använd då finkornig bulgur. Om du vill göra den matig men glutenfri kan du också använda krossat bovete eller quinoa i salladen, som är fullvärdiga proteiner. Att dem är fullvärdiga proteiner betyder att dem innehåller de aminosyror vår kropp behöver. Koka dem lätt och lägg bara med i slutet och låt det svälla upp i dressingen, precis som när du lägger i bulgur.

Tabbouleh passar till

Vill du servera den som en större sallad kan du lägga till halloumi, fetaost, kycklingvingar eller falafel som passar bra till denna syrliga sallad. En klick med hummus eller yoghurtsås till är aldrig fel heller. Dekorera med vackra granatäpplen.

Tabbouleh vs couscous

Bulgur ingår i tabbouleh och är vetekärnor som krossats. Couscous är gryn av durumvete. Det finns också sallader som man lagar på couscous med persilja som liknar tabbouleh.

Tabbouleh sallad på persilja

Tabbouleh är en libanesisk persiljesallad med hackad tomat, lök och citronsaft.
Förberedelser15 minuter
Tillagningstid15 minuter
Måltid: Sallad
Kök: Libanesiskt
Keyword: Antiinflammatoriskt
Portioner: 2 pers

Ingredienser

  • 1 dl olivolja
  • cirka 100 g bladpersilja
  • 1 gul lök
  • 4 tomater
  • 1/2 dl färskpressad citronjuice
  • salt, peppar

Instruktioner

  • Finhacka persiljan. Skala och finhacka löken. Tärna tomaterna riktigt smått.
  • Blanda alla ingredienser till dressingen och rör i salladen. Smaka av med salt och peppar.
Prova kisir, som är en turkisk bulgursallad med persilja.