Paris guide: Från Sacre Coeur till Eiffeltornet

Söndag 18 maj, 2014. En Paris guide Dag 2 där jag berättar om min weekendresa och delar med mig av måsten och platser jag har besökt som Sacre coeur, Eiffeltornet och operan.

På söndagen åt vi vår frukost på Notre Dame i ett mysigt cafe med uteservering strax utanför vårt airbnb.

En paris guide: omelett

I frukosten ingick nybakade croissanter, baguetter med sylt, cafe aue lait, juice och en omelett med fyllning.
fransk-frukost

Att göra i Paris

Sacre coeur på Montmarte var mysigt

Idag var målet att besöka operan och Sacre Coeur på toppen av Montmarte. Inträdet var vi denna tidpunkt 10 euro. Vi tog oss till fots till båda ställena. Utsikten är verkligen jättefin från kyrkan Sacre Coeur och det finns massor med fina restauranger att äta på här. Själv åt jag en jättegod löksoppa med rostade brödbitar i. Restaurangen hette Café Le Petit pont som vi stannade till vid. Mina vänner åt moules frites – musslor och pommes.

My Paris 2: en Paris guide

En Paristjej på Operan

Operans ingång i Paris var bedårande, så vi tog en massa bilder.
opera2
Vackra balkonger (till vänster). Vi som var på resan (till höger).
montmarte
Längs med vägkanten kunde man hitta fruktstånd med fräscha grönsaker och frukt. På väg upp till kyrkan Sacre Coeur var det här till höger. Den till vänster är torget väl uppe. Här står vi framför Starbucks då de har gratis internet för deras gäster och min vännina inte kan leva utan telefonen. 🙂
sacre-coeur-utsikt
Utsikten från Sacre Coeur var så här bedårande. Paris kallas också ljusets stad, det förstår man.
musslor
Musslor och pommes frites är en klassiker.
crepesmednutella
Crepes måste vi äta när vi är i Paris, finns med olika fyllningar. Vår favorit blev nutella. Hann inte smaka Crepse Suzette, nästa gång.
chevrechaud
Chevre chaud sallad (till vänster).

Magiska Eiffeltornet i Paris

Eiffeltornet var precis så magisk som jag hade föreställt mig. Den är så vacker och estetisk. Jag skulle kunna stå och titta på den i timmar och fyllas av romantisk paris känsla. Eiffeltornet blixtrar till vid midnatt i cirka 5 minuter, vilket är vackert.

St Martin området i Paris

Här finns det en hel del restauranger att välja mellan. Vi åt kött fondue på en restaurang, vilket var så gott. Vi fick in en gryta med kokande vätska. Sedan fick vi varsin tallrik med kött, som vi fick doppa och tillaga själva. Lite roligt och annorlunda sätt att äta på. Till efterrätt åt vi Creme Brulee.

fondue

Guiden fortsätter med en sista Parisguide dag 3.

Lämna gärna en kommentar om receptet nedan, följ gärna mina andra kanaler som instagramyoutube, så att jag vet att mitt engagemang med att dela recept uppskattas. <3