Bakad blomkål med yoghurt-och tomatsås

Den här bakad blomkål med yoghurt-och tomatsås var gudomligt god. Jag kan tycka att blomkålens smak ibland kan ta över när den tillagas. Men när den bakas i smör trädde smakerna fram mycket mildare och tillsammans men den turkiska manti såsen bestående av yoghurt och tomat blev det en magisk kombo. En enkel go-to rätt helt enkelt.

Bakad blomkål med yoghurt-och tomatsås

Visste du att…

  • Blomkålen får sin vita färg för att den skyld först av sina blad själv, sedan görs det manuellt nära skörden när den börjar öppna sig för att behålla färgen.
  • Blomkål innehåller mycket kostfibrer vilket hjälper till med matsmältningen och dessutom gör att du känner dig mätt.
  • Korsblommiga grönsaker, som blomkål och brysselkål, minskar inflammation och hjälper till att hålla östrogennivåerna i schack.

Innan du börjar…
Var noga med tid och temperatur när du handskas med denna grönsak, annars tappar den lätt i konsistens och kan kännas för mjuk.
Förvara den gärna i kyl. Och ät den under säsongen juni-november.
Smaker den passar med är smör, citron, curry, fänkål, saffran, mynta, dill, persilja.

Gör så här: Bakad blomkål med yoghurt-och tomatsås
100 gr smör
1 blomkål
1 dl vatten eller buljong
Salt, peppar

  1. Lägg smöret i en kastrull och lägg i blomkålshuvudet. Salta och peppra. Häll på grönsaksbuljong.
  2. Ångbaka kålen i kastrullen, börja med att koka upp kraftigt och sänk sedan till svag värme och koka tills den är lagom mjuk, innertemperatur är 86 grader, ca 10 minuter.
  3. Under tiden blanda yoghurt med vatten och pressad vitlök. För tomatsåsen brynt tomatpuré i smör och späd ut med vatten, låt allt få koka lite.
  4. Lyft upp blomkålen och låt den svalna något. Servera med yoghurtsås och tomatsås, och även gärna kryddor som mynta och sumak.

Här är en artikel som beskriver hur jag gör original manti om du vill kika.